Dijital Karga
podcast

Başarılı Bir Podcast Serisi Başlatmak için 7 İpucu


  • Podcast ‘ler, internet alemindeki en eski ve seri halde üretilen içerik türleri arasındadır.
  • Ancak bu format, geniş bir kitleyle bağlantı kurmak isteyen içerik üreticileri arasında yeni yeni popüler olmaya başladı.
  • Yıllardır var olan sesli Podcast’lere artık yeni bir soluk geliyor… Video podcasting!
  • Bu yazımız ile podcast’in teknik kısımlarından para kazanmaya kadar her şeyi ele anlatacağız ve Video Podcast’inize harika bir başlangıç yapmanızı sağlamak için size yol göstereceğiz.
  • Umarız bu yazımız size ilham kaynağı olur.

1. Tutkulu Olduğunuz Bir Konu Seçin

Yayınlara başlamadan önce, bu podcast ‘e neden başladığınıza dair kesin bir fikriniz olması en önemlisidir. Bu adımı asla hafife almayın ve atlamayın! Bir podcast başlatmak çoğu zaman düşündüğünüzden de fazla iş gerektirebilir. Bu yüzden kaliteli ve etkili podcast yayınlamak herkesin altından kalkabileceği bir iş değildir ama biz yazımıza sizin podcast yayınlamak için biçilmiş kaftan olduğunuzu varsayarak devam edelim.

İyi bir başlangıç noktası, hangi konuyu doğal ve sonsuz olarak konuşabileceğinizi bulmaktır. 

Hepimizin konuşmaktan bıkmayacağı illa ki bir konu vardır. Peki, seninki nedir? Bu konuyu bulabileceğiniz en iyi yol; bir konu belirlemek ve bu konu hakkında hazırlıksız bir şekilde 30 ila 60 dakika konuşup konuşamadığınızı ve daha da önemlisi bu konuyu ilginç hale getirip getiremediğinizi test etmektir. Bu aşamaların üstesinden gelebiliyorsanız, tebrikler konunuzu buldunuz!

Şimdi internette yapmak istediğiniz podcast konusu hakkında diğer yayıncıların neler yaptığına göz atın. Mevcut birçok podcast ile aynı konuyu mu seçtiniz? O zaman yayınınızı onlardan ayırmanın yollarını düşünmeye başlayın. Örneğin, daha dar hedefli bir kitleye sahip bir alt konu başlığı seçebilirsiniz.

2. Podcast ‘inizi Markalaştırın

podcast-tutkulu

Artık konunuzu seçtiğinize göre, Podcast’inizi oluşturmaya başlamanın zamanı geldi. Ürün veya hizmeti markalaştırmanız gibi Podcast’iniz de markalaştırmalısınız. Podcast’inizi markalamak iyi bir isim seçmekle başlar.

Hem unutulmaz hem de konunuza / kitlenize hitap eden bir şey seçin.

Doğrudan, açıklayıcı kullanıcı adlarının soyut veya aşırı yaratıcı adlardan daha işe yarar olduğu bir gerçektir. Kitlenizi vurucu ve çığır açan içeriğinizle ilişkilendirmeden önce, onları yakalamanız gereklidir. Bu yüzden podcast adınızın aynı zamanda kitlenize de hitap etmesine önem vermeniz doğru bir stratejidir. Kitlenizin çoğunun Podcast’inizi Spotify veya Google arama yoluyla keşfedeceğini unutmayın. Bu nedenle, yayınınızın adına bir veya iki anahtar kelime eklemek iyi bir fikirdir.

Ardından, bir logoya ihtiyacınız olacak. Bir podcast ve Spotify listeniz için dikkat çekici bir logo ve yayın görüntüsü oluşturmak önemlidir. Yine, markanızı Spotify podcast arama sonuçlarında öne çıkaracak şekilde hazırlamak önemlidir.

3. Format ve Yapı

Bir ses veya video podcast mi yayınlamak istiyorsunuz? Video Podcast’ler, izleyici kitlesi çekmenin en etkili ve otantik yoludur.

Çünkü bu podcast türüyle, değerli içerik sunmanın yanı sıra, kişiliğinizi pazarlarsınız.

Dinlemeyi tercih eden ve büyük video dosyaları indirmek istemeyenler için Podcast’inizin salt ses sürümünü sunmak iyi bir fikirdir.

Şimdi yayınızı yapılandırma aşamasına geldik. Program aralığınız haftada bir ya da ayda bir de olsa her zaman tutarlı bir zaman diliminde yayınladığınızdan emin olun. Çünkü izleyici kitlesini kaybetmenin en hızlı yollarından biri tutarsızlıktır. Dört hafta üst üste bir Podcast yayınlayıp daha sonra birkaç ay boyunca ara vermek büyük ölçüde izleyici ya da dinleyici kaybetmenize sebep olur. Hatta her hafta yayınlayacağınız Podcast’ler için aynı günü seçmenizin ya da her ay yayınlayacağınız Podcast’ler için aynı tarihi belirlemenizin kitleniz tarafından takdir edileceğine emin olabilirsiniz.

Son aşama olarak, program uzunluğunu belirlemeniz gerekli. Programınızı bölümlere ayırın ve her bölüm için kısıtlı bir süre belirleyin. 30 ila 50 dakika, bir Podcast yayını için iyi bir uzunluktur. Çünkü bu süre kaliteli, derinlemesine bir yayını ve tipik işe gidip gelmeye yetecek kadar bir süreyi kapsar. Tabi ki bu süre bir zorunluluk değildir, her biri 20 dakikanın altında olan hızlı bölümleri tercih edenler de olabilir.

Bu noktada önemli olan, tıpkı yayınlama aralığında olduğu gibi Podcast uzunluğu konusunda da tutarlı kalmaktır.

Mesela kitlenize 45 dakikalık bir program hazırladınız ama süre beklentisini bu ayarda tutmak istemiyorsunuz… Eğer bu Podcast yayınından sonra 15 dakikalık bir bölüm daha hazırlarsanız kitlenize yayın süresi için 2 seçenek sunmuş olursunuz ve var olan kitlenizi tutmaya devam edebilirsiniz.

4. İçerik Planınızı Oluşturun

Şimdi podcast’inizin en önemli yönünü, içeriğini planlama zamanı. Podcast’ler, Bill Gates’in ”İçerik Kraldır” sözü için bir istisna sanılır ama değildir. Konularınız, konuşma akışı, kişilik ve genel katılım, Podcast’inizin başarısını belirleyecek konulardır.

Program konularının akıcı bir listesini tutmak iyi bir fikirdir. Bir fikir ortaya çıktığı anda bunu not alın ve yaklaşan bir program için planlayın.

Bazı Podcast’ler her programı parçalara ayırır. Bunu siz de yapabilirsiniz. Mesela belirlediğiniz konu bir şekilde güncel olaylara bağlanıyorsa, yayın programınızın bir parçası olarak haberlere yer vermek iyi bir fikir olabilir. Ya da yayınıza bir konuk davet etmek, formatınızın bir parçası olabilir. Bu bölümlerin her biri için plan yapın ve her birinin zamanlamasını ve akışını unutmayın.

Son olarak, programınız için bir tür senaryo düşünmek faydalı olacaktır. Bu senaryo elbette ki herkes için farklılık gösterecektir. Ama yayının tanıtımı olarak önceden yazılmış birkaç cümle kullanmak; güçlü bir başlangıç ​​yapmak, konuyu ve varsa misafiri düzgün tanıtmak için iyi bir yoldur. Sonrasında, akışı ve dengeyi oluşturmak sizin elinizde!

5. Podcast ’inizi Kaydedin, Düzenleyin ve Yayınlayın

Şimdi sırada, video Podcast oluşturmak için bazı teknik yönleri üzerinde durmak var. Yayına hazırlanan bir Podcast’i bir araya getirmek için gereken birkaç araç var. “Bunları bilmiyorum ki” diye endişelenmeyin çünkü biz kullanabileceğiniz araçları sizler için listeledik:

Blue Yeti USB Condensor Microphone – Kaliteli bir mikrofona yatırım yapmanız, programınızın ses kalitesini önemli ölçüde artıracaktır. Yeti USB Condensor Microphone uygun fiyatlı ve harika ses sunan bir mikrofondur.

Skype – Tüm programlar Skype görüntülü sohbetiyle başlar. Artık Skype 5 ile görüntülü konferans görüşmesi yapılabildiğine göre, üç yönlü görüşme yapmak için mükemmel bir seçim. Ayrıca, çevrimiçi konuşma platformu Skype’ın popülerliği, zaten kullanan misafirlerin rahat olmasını sağlıyor.

ScreenFlow – Bu uygulama ekran kayıt ve düzenleme için kullanımı kolay ve güçlü özelliklere sahip bir uygulamadır.

BoinxTV – BoinxTV, sanal kontrol odası olarak hizmet vererek, programınız için canlı bir web yayını yapmanızı sağlar. Kameralar, ekranlar ve diğer görsel efektler (altyazılar ve geçişler gibi) arasında hızlı geçişe izin veren özelliklere sahiptir.

Twitch.tv veya UStream – Her ikisi de web’de canlı yayın yapmak istediğinizde uygun seçeneklerdir. Canlı şovu başlatmak için BoinxTV’den çıktımızı bu hizmetlerden birine beslemelisiniz. Ardından, kitlenin canlı olarak katılımı için video ve sohbet odasını doğrudan web sitesine yerleştirmeniz gerekli.

CamTwist – Bu küçük yardımcı program, video beslemesine BoinxTV ile Twitch.tv veya UStream arasında yönlendirme sağlar.

Audio Hijack Pro – Bu eğlenceli küçük uygulama, sesi Skype’tan BoinxTV’ye yönlendirmek için kullanılır. Süreçte uygulayabileceğiniz psychedelic ses efektlerini kontrol ettiğinizden emin olun!

Skype Çağrı Kaydedici – Skype için bu eklenti, bir Skype çağrısını kaydetmenizi sağlayan işlevler ekler. Canlı yayın dışı yalnızca kayıtlı bir podcast yapmakla ilgileniyorsanız faydalı olabilir. Ayrıca, bir görüşmeyi tek tek film dosyalarına bölmek ve bir MP3 ses dosyasını film dosyasından çıkarmak için kullanışlı yardımcı programlarla paket halinde gelir.

6. Kitlenizi Büyütün

Podcast’iniz tamamlandığında ve dünyaya yayınlandığında, en zor kısım sizi bekliyor: Podcast’inizi tanıtmak ve kitlenizi büyütmek.

Çabalarınızı mümkün olan en ilginç ve ilgi çekici içeriği oluşturmaya odaklarsanız, doğal olarak bir kitleyi çekecek ve çalışmanızın çevresinde bir topluluk oluşturacaksınız. Ancak, işleri ilerletmeye yardımcı olmak için yapabileceğiniz birkaç şey var:

Sağlam bir web siteniz olsun. Profesyonel, temiz ve basit bir şey sizin için yeterli olacaktır. Odak noktası Podcast olması gerektiği için, bu nedenle sitenizin tasarımının bunu desteklemesine sağlamalısınız. Hızlı bir şekilde çalışmaya başlamak için kaliteli, premium bir WordPress teması kullanabilirsiniz.

Podcast’iniz etrafında topluluk oluşturun. Var olan kitlenizi canlı sohbetinize katılmaya teşvik edin. Geri bildirim isteyin, anketler ve oylamalar yapın, Podcast’inizin analizlerini yakından takip edin. Hangi konuların kitlenizin en çok ilgisini çektiğini öğrenin ve kitlenizin Podcast’inizin yönünü şekillendirmesine yardımcı olun.

Herhangi bir web sayfasında olduğu gibi, kelimelerin kitlenize daha hızlı yayılmasına yardımcı olması için Podcast’inize sosyal medya entegrasyonu yapmalısınız. Podcast’iniz büyük ölçüde iTunes üzerinden dağıtıldıysa, aboneleri iTunes dizinindeki konumunu artırmak için Podcast’inizi derecelendirmeye ve incelemeye teşvik etmelisiniz. Bu teşvik çalışmaları, kitlenizin sizi keşfetmesine yardımcı olacak en iyi yollardan biri olacaktır.

7. Podcast ‘inizden Para Kazanın

Kaynak: Medium

Bir blog başlatmak gibi, bir podcast başlatmak da önce kalite, orijinal içerik ve para kazanma ile ilgili olmalıdır. Birincisi olmadan ikincisine sahip olamazsınız. Peki Podcast’tinizi nasıl kazanca dönüştürebilirsiniz? Podcast’inizden para kazanmanın dikkate değer birkaç yöntemi vardır:

Programınıza reklam yerleştirme satmaya çalışın.

Tıpkı bir blogda reklam vermek gibi, bu da gerçek gelir elde etmek için önemli bir kitle gerektirir. Ancak, böyle bir reklam çalışmasının program akışına serpiştirilmiş reklamları duymak istemeyen kitlenizi kaybetme riski oluşturabileceğini unutmamalısınız.

Daha uygulanabilir ve daha kazançlı olabilecek bir yaklaşımla, Podcast’inizi tanıtım mecrası olarak kullanarak kişisel markanızı oluşturabilirsiniz. Podcast (özellikle video Podcast) hazırlamak, kişiliğinizi paylaşmanın ve fikirlerinizin parlamasına izin vermenin harika bir yoludur. Bu yüzden hazırladığınız Podcast’lerinizi, oluşturduğunuz kişisel markanızı tanıtmak için kullanabilir ve belki bunu başarılı bir işe dönüştürebilirsiniz.

Gülçin Türk

Gülçin Türk

Hazırsanız yazmaya başlıyorum?

Yorum Yap

Gridlove

Mail Bülten Aboneliği

Kargadan Öneriler Ve Yeni İçerikler için Abone Ol!

Hakkımızda

Dijital Karga, iletişimin dört işlemden oluştuğuna inanıyor; çıkarcı değil çarpıcı, bölen değil toplayan bir dil yaratmayı amaçlıyor. Devamı