Dijital Karga
inovasyon

İnovasyon Psikolojisi Nedir?


  • Kreativite konusu ile ilgili mantıklı görünen ve açıklanabilir çok az bilgi vardır.
  • Fakat yine de olayları kreatif bakış açısı ile kavramak için tekrar edilebilir yollar izlemeye çalışıyoruz.
  • Bu bakış açısı ise inovasyonun ve yeniliğin kaynağıdır. İnovasyon ise bir işte başarılı olmanın anahtarıdır.

Modeller, konseptler ve yapılar, inovasyon psikolojisi hakkında çeşitli yaklaşımlar sunar ve bu inovasyonu takip eden insanlar başarılarını veya başarısızlıklarını çeşitli kaldıraçlara bağlar. Öyleyse, bir şirkette yaratıcılığı ve yeniliği teşvik eden şeyin özüne ulaşmak mümkün müdür?

Biz öyle olduğunu düşünüyoruz, ama mantıklı olandan sıyrılan başka bir şey var. İnovasyonu sağlamada önemli bir rol oynayan 10 faktörü gözlemledik ve bu faktörlerin ortak noktalarının şu üç şey olduğunu düşündük: ikilem, acı ve problemler. Bununla birlikte, bu üç şeyin üstesinden gelme süreci zarar vermez aksine, sezgiler için verimli bir durumdur. Kaosu kucaklayın, sezgileri benimseyin ve inovasyonun sizi takip edeceğinden emin olun.

Terk edilmiş fikirler

Hiç eskicilerin çöp kutusuna yığılmış eşyalardan fayda sağlamaya çalıştığını gördünüz mü? Binbir çeşit insan tarafından yığılmış bu eşyalar, eskiciler için nasıl anlamlı hale geliyor? Hayatta kalma şansınız eskimişlerden yeni amaçlar çıkarmak ise başka bir seçeneğiniz yoktur fakat gelişme evresinde biz bu seçeneği göz ardı ederiz. Bununla birlikte, inovasyon genellikle eski ve önemsiz fikirler için yeni kullanım alanları bulur, en az başarısız olduğu kadar başarılı da olur.

Steve Jobs ve mühendislerinin 1979’da Xerox PARC’a yaptıkları efsanevi yolculuk, hikaye ilerledikçe Jobs ve ekibi Xerox’un arşivlenmiş araştırmalarında terk edilen grafik kullanıcı ara yüzü öğelerini keşfettiğinde Apple için bir oyun değiştirici oldu. Bilgi hurdalıklarını, ürün dökümü bahçelerini, fikir gözlemevlerini ve endüstriyel mimarileri ziyaret etmek, genellikle bir bağlamda olan ve başka bir sonuçta farklı bir sonuç için çoğaltılabilecek bir şeyi ortaya koymada belirleyici olur. Yenilikler şirketleri, endüstrileri ve hatta zamanı kapsar.

Hüsran

Genellikle hayal kırıklığı insanları yeniliğe doğru sürükler. Hayal kırıklığı sınırlarının ötesine geçen insanlar, yenilikçi acılar ve yeteneklerini ortaya çıkaran yeni ufuklar bulurlar. Kuvars kristalinin enerji üreten özelliği olan piezoelektrikliği keşfeden İsviçreli bilim adamları, saatçilik dünyasında yeni bir fenomen oldular. Ancak, yetenekleri Seiko’ya yönlendirildi çünkü İsviçreli saat ustaları, viteslerin sofistike olmasının ötesinde bir paradigma göremediler.

Bürokrasi veya siyasetin hayal kırıklığı çizgilerinin ötesinde yenilikçileri rahatsız etmesine izin vermeyin. Yenilikçi insanların hayal kırıklığına yanıt verin yoksa rakipleriniz sizi şaşırtacaktır.

Reddetme

Yenilikçiler, ilk fikirlerinin üzerine bahis yapma yetkisine sahip olan sponsorlar ve hissedarlar tarafından reddedildiğinde şanslıdır. Reddetme, reddedilme-geri tepme-takviye-yeniden değerlendirme sürecinin doğal bir tepkisi olarak hareket eder ve fikirlerini ifade etmek için başka bir yol bulmaya doğru yenilikçilerin zevkini ve gayretini teşvik eder. Bu yolculuğa çıkmaya hazır olmayanlar inovasyon beklentilerinin altında kalacaktır. Reddetmeyi adil, tarafsız ve bilgilendirici olarak görün; yenilikçiler süreçten ders alacak ve değişiklik yapacaklardır.

1975’te ilk dijital kamerayı icat eden Kodak mühendisi Steven Sasson, icadını yönetime gösterdiğinde görevden alındı. Filmsiz bir fotoğraf makinesiydi ve Kodak filmden para kazanıyordu. Medya raporlarına göre Sasson, yönetimin tepkisini “Bu hoş bir şey, ama kimseye bundan bahsetme” olarak nitelendirdi. Sasson adım atmayı reddetti ve fotoğraf dünyasını değiştiren ilk dijital kamerayı yapmaya devam etti. Kodak bundan gelir elde etti, ancak yeniliği çok geç benimsedi ve 2012’de iflas başvurusunda bulundu.

Bağımsızlar

Değerler zincirinin sonunda, ilk defa, olayların nasıl geliştiğine dair şüpheciliğini ifade edecek biri var. Bu kişi mevcut bir ürünün, uygulamanın, modelin veya yaklaşımın raf ömrünün çoktan gittiğini fark eder. Bağımsız olan neyin yapılamayacağını bilmiyor, geçmişe pek önem vermiyor ve zorlukları ön plana çıkarmak istiyor. Bağımsızlar, Esaretin Bedeli filmindeki mahkumlar gibi, uymaya zorlanmadığı sürece sınırlamalardan memnundur. Bağımsız olana denemesi için sebep ve kaynaklar sunun. Sonucun bir inovasyon olması kuvvetle muhtemeldir.

Müstehcen Hedefler

Steve Jobs ünlü bir söze sahiptir, “Evrene bir çentik atmak için buradayız. Aksi halde, başka ne sebebimiz olabilir ki?” Birçok yenilikçi, böylesine cesur hedeflerden ilham alıyor ve bunun için çabalıyor. Wright kardeşler uçmamızı sağladılar; Google sürücüsüz arabaları gerçeğe dönüştürdü, GE’nin jet motoru ile ilgili çabaları, yakıt ikmali yapmadan Transatlantik’e uçmayı mümkün kıldı ve Amazon bize bir mağazayı ziyaret etmeden alışverişi ayağımıza getirdi.

Tüm bu hedefler bir zamanlar müstehcen, hayal edilemez ve imkânsız olarak kabul edildi, ancak şu an tüm bunlar çok basit şeyler ve gerçekleşmiş imkânsız hayaller.

Liderlerin, şirketlerinin içsel paradigmasını zorlama potansiyeline sahip hedefleri yakalayabilmeleri ya da başkalarının bu hedefleri ne zaman sunduklarını ve yollarından çekildiklerini anlayabilmeleri gerekir. Kendi kendini sınırlayan yönelimler, rüzgâra ivme kazandırır ve yeniliği sınırlar.

Müşterinin Tedirginliği ve İlgisizliği:

Tedirgin olmuş ve ilgisiz müşteriler, girişimci bir şirket veya kültürün kendini yeniden keşfetmesi ve mevcut gelecekteki müşterilerle alakalı iyi nedenlerdir. Büyümek ve büyümenin devamını da sağlamak istiyorsanız, biriyle alakalı olmanın daha yeni ve daha akıllı yollarını bulmaya devam edin. Bu kolay değildir. Samimiyet kazanmak, empati göstermek ve müşterilerin acılarını kucaklamak bize yeniliğin tohumlarını eken kritik içgüdüler sağlar. Alternatif sadece dudak hizmetidir – sadece yeniliğe doğru baş gösteren yüzeysel dokunuşlardır. Müşteriler ilgisizliği tespit edecek ve uzaklaşacaklardır.

Çeşitlilik

Menekşe, çivit mavisi, mavi, yeşil, sarı, turuncu ve kırmızı dizisi- doğanın gökkuşağı olarak tezahür eden muhteşem yenilikçi etkileşimi. Farklı insanlar kontrollü bir ortamda bir araya getirildiklerinde, her biri bireysel bakış açılarını yeni bir bağlamda ortaya koyar ve katkıda bulunur. İnsanlar doğal olarak homojenliği tercih ederler, yabancı bireyleri veya kültürleri sevmedikleri için değil, çeşitlilik ezici olabilecek zihinsel kaos getirebileceği içindir.

Fakat bu kaosun ezici doğasında, yenilik tohumları gizlidir ve yararlı bilgi parçaları yeni yollarla bir araya gelir. Sanatçılar ve yazarlar, yaratıcı güçlerini artırmak için yurtdışına giderler. 

Disiplinler arası düşüncenin değerini anlayan şirketler, başka türlü etkileşimde bulunamayan çalışanları bir araya getiren inovasyon günleri düzenlerler. Birçok şirket, farklı işgücü için aktif işe alım kampanyaları başlatmış ve iş yapmanın değerini farklı açılardan tanımıştır. Mastercard, genç profesyonellerin yaşlı çalışanlara “sosyal medya tersine mentorluk” sunmasını sağlayarak kadrosunda kuşaklar arası köprü kurmuştur. Sonuçta sadece sosyal medya neredeyse emekli olmakla kalmadı, aynı zamanda işyerinde teknolojinin daha fazla kabul görmesi, personel arasında daha iyi iletişim ve nesiller arasında bilgi ve deneyim aktarma fırsatına neden oldu.

Disiplinli Deneme

İnovasyon sadece oyunu değiştiren bir fikrin ne kadar çabuk benimsendiği değil, aynı zamanda hızlı ve disiplinli bir deneyden sonra bir fikrin ne kadar hızlı ortaya atıldığıdır. İnovasyon işinde, erkenden ve zahmetsizce başarısız olmak daha iyidir. Bir dizi inovasyon döngüsünü sürdürmek için, kuruluşların bir fikri hızlıca ileri sürmek, değerlendirmek, sonra boşuna veya alakasızsa reddetmek için güçlü sistemlere ve süreçlere ihtiyaçları vardır.

Görsel sanatçılar, çizim ve sanat yapma arasındaki farkın, sanatçıların hangi hataların saklanacağını bildikleri fikrine atıfta bulunurlar. Mesele şu ki, tekniklerini çizmeye ve test etmeye devam ediyorlar, bazen işe yarayan şeylere göz kulak olurken, bazen şaşırtıcı bir şekilde böyleymiş gibi gözüküyorlar.

Aracılık Teknolojisi

Teknoloji, endüstri manzarasına veya iş tuvaline bakılmaksızın eski işlere yeni bir cazibe aşılar. Birkaç yıl önce, hassas tıbbi teşhis ekipmanı lüks hastanelerle sınırlı olduğundan hastalar zamanında teşhis alamadılar. GE ve Phillips, taşınabilir ultrason ve EKG ekipmanlarıyla, birçok farklı sektörden ödünç alınan mikro teknolojilere dayanan teknikle bu sıkıntıya bir yenilik getirdi.

Büyük şirketler, yeni teknolojilerin keşfinin yanı sıra, diğer endüstrilerden ve sektörlerden yerleşik teknolojileri geri kazanmakta, onlara farklı bir bağlamda kiralama olanağı sunmaktadır. Aracılık teknolojisi, değişim ve inovasyon psikolojisi için güçlü bir iticidir. İzcilik ve aracılık teknolojisine içtenlikle yatırım yapan şirketler her zaman kendilerini yeniliğin tatlı noktalarında bulurlar ve erken avantajlardan yararlanabilirler.

Bilgi Transferi ve Ağ Oluşturma

Saklanan bilgi birikiminin hiçbir faydası yoktur. Büyümek ve fark yaratmak için bilgi (ve para) dolaşımda kalmalıdır. Yeni fikirler çoğunlukla yeni bir bağlamda uygulanan mevcut fikirlerden geliştirilir ve bu prensibi tanıyan şirketler açık bir inovasyon psikolojisi sürecine girerler: şirket içi araştırma ve geliştirmeyi yabancılarla paylaşmak.

Ampul -şimdi yeni fikirlerin simgesi – Thomas Edison 1879’da patentini aldığında yeni bir buluş değildi.

Aksine, 40 yıldan fazla bir süredir bilim adamları tarafından yapılan müdahalelerin ve deneylerin doruk noktasıydı.

Edison’a katılan bilim adamları, bu deneyler ve elektromanyetik güçler hakkında önceden bilgi sahibi olmuşlardı. Bu işte beraber olmaları aydınlatma, telefon ve madencilikte önemli gelişmelerle sonuçlandı.

Öncü yenilik, insan ırkının başlıca zorluklarından biri olmuştur ve olmaya devam edecektir. Bu çok az kişi tarafından mükemmelleştirilmiş ve birçok kişi tarafından bilinmeyen bir sanattır, ancak bu bize inovasyon psikolojisini ele almak için pratik ipuçları verir. Eğer yenilik yapmak istiyorsanız, kaos, paradoks, acı, problemler vs. gibi olumsuzlukları kucaklayın ve aydınlığa kavuşmak ve sorunlara açıklık getirmek için kullanın.

Durumun ezici ve çelişkili doğasına rağmen, meydan okumayı başaranlar genellikle inovasyona giden doğru adımları atan kişilerdir.

* Bu içerik orjinal haline bağlı kalınarak çevrilmiştir. Dijital Karga’nın editöryal politikasını yansıtmayalabilir.

Kaynak: https://iveybusinessjournal.com/

Yazar:  Himanshu Saxena

Yorum Yap

Gridlove

Mail Bülten Aboneliği

Kargadan Öneriler Ve Yeni İçerikler için Abone Ol!

Hakkımızda

Dijital Karga, iletişimin dört işlemden oluştuğuna inanıyor; çıkarcı değil çarpıcı, bölen değil toplayan bir dil yaratmayı amaçlıyor. Devamı